SERVICE & TIPS
Fiets kopen? weet goed wat je doet!
Fiets kopen? Oriënteer gerust via internet, maar koop hem wel bij een fietsspecialist!
Tegenwoordig is bijna alles via internet te koop, waaronder ook fietsen. Deze worden veelal met korting aangeboden. Sommige producten lenen zich prima om op internet te kopen, maar met de fiets is het anders. Wij staan daar niet achter omdat wij vinden dat u voor aanschaf van een fiets een goed advies op maat moet krijgen en dit kan alleen bij een fietsspecialist. Nog een aantal redenen zijn:
- Fiets wordt vaak on-afgemonteerd of slecht afgemonteerd, niet afgesteld geleverd. Als een fietsspecialist fietsen geleverd krijgt van de fabrikant moet de nog altijd afgesteld worden, iets wat internetwinkels vaak overslaan. Dit heeft natuurlijk ook te maken met een stukje vakkundigheid die deze zaken niet in het huis hebben. De fiets wordt uitgepakt en gecontroleerd op beschadigingen. Bouten, moeren, kabels en spaken zijn vaak niet goed aangedraaid en gesmeerd waardoor er sneller defecten kunnen optreden.
- Een fiets moet ook perfect op maat worden afgesteld om lichamelijke ongemakken en klachten te voorkomen.
- De maat van de fiets kan ook heel anders uitpakken door gebruik van bijvoorbeeld een verende zadelpen, andere maat omschrijving van framehoogte(geen cm) of andere framebouw. Een rekenmodule voor framehoogte geeft een indicatie maar geeft niet altijd de uitsluitsel.
- Ook de internetwinkels moeten garantie geven op verkochte fietsen. In de praktijk blijkt alleen dat u er veel meer voor moet doen om daar ook aanspraak op te kunnen maken. Op een fiets rust twee jaar garantie op niet slijtbare onderdelen. Als u bij ons een fiets koopt en heeft u binnen twee jaar een defect onderdeel dan vervangen wij deze direct. Afhandeling met de fabrikant nemen wij als fietsspecialist voor onze rekening, inclusief de (aan)betaling van het defecte onderdeel. Bij een internetwinkel wordt u gevraagd het op te sturen zodat men kan beoordelen. In de praktijk betekend het dat het wel enkele weken kan duren voor u een nieuw onderdeel toegestuurd krijgt wat u dan overigens zelf zal moeten monteren of (tegen betaling) laten monteren.
- Service aan de fiets is ook lastig via internet. Naast de Gratis servicebeurt (niet via een bedrijfsfietsenplan) en korting op de tweede en de derde onderhoudsbeurt, kunt u altijd langsfietsen voor lucht in de banden, zadel en stuur verstellen, vervangen van batterijen in de verlichting etc. Dit doen we zonder er iets voor te rekenen. Wel zo’n prettig idee.
- Verzending van de gekochte fiets via internetwinkel gaat vaak met de normale pakketdienst. Deze is niet voorbereid voor fietsvervoer. Fietsen worden vaak niet goed of genoeg ingepakt. Dit maakt de kans op schade aanzienlijk groter en dat is gewoon zonde van uw nieuwe fiets.
- Bij internetwinkel kunt u uw huidige fiets niet inruilen, dit kan bij ons altijd.
- Internetwinkels rekenen vaak hoge verzendkosten, wat een deel van de korting al weer teniet doet.