//Schijfremmen.

Schijfremmen.

Schijfremmen op racefietsen. Ze doen de gemoederen hoog oplaaien. Is het niet over het zogenaamde gevaar, dan wel over het eigenlijke nut ervan. Fietsfabrikanten zijn er al een jaar of twee helemaal klaar voor, maar veel consumenten moeten nog worden overtuigd. Maar wie kennismaakt met schijfremmen, wil niet meer terug.

De meeste alledaagse voertuigen remmen met behulp van remschijven. Auto’s, motoren, vrachtwagens, brommers, crossfietsen en mountainbikes. Alleen alle andere fietsen niet. Vreemd, en waarschijnlijk een kwestie van ‘historisch zo gegroeid’. Onder invloed van de vooruitgang komt daar nu verandering in en dat is helemaal niet erg. Want als schijfremmen beter werken op mountainbikes, dan moet dat logischerwijze ook gelden voor racefietsen, waar de afdalingen langer zijn en de snelheden hoger liggen.

Niet zonder slag of stoot
Schijfremmen voor racefietsen zijn inmiddels aan een opmars bezig, maar zonder slag of stoot ging dat niet. In 2013 liep de introductie van de eerste hydraulische schijfremmen voor racers (Sram Hydro R remmen) ernstige (imago)schade op door een ontwerpfout die maakte dat de remdruk onder bepaalde omstandigheden volledig wegviel. Recenter, in april 2016, was er de fameuze open brief van profrenner Francisco Ventoso, die een diepe snijwond na een val tijdens Parijs-Roubaix toeschreef aan een scherpe remschijf. De wielerunie UCI verbood daarop het gebruik van schijfremmen in profwedstrijden. Het leidde tot verwoede discussies tussen voor- en tegenstanders en vertraagde de ingebruikname van disc-remmen door profs tot begin dit jaar.

Veel voordelen
Gelukkig is innovatie niet te stoppen en genieten steeds meer fietsers van de voordelen van deze nieuwe technologie. Met schijfremmen wordt je remkracht hoger, grijpt hij sneller aan en is hij veel preciezer te doseren dan velgremmen. Dat betekent later remmen, harder remmen en gecontroleerder remmen. Kortom: schijfremmen zijn veiliger, met name in natte omstandigheden. Want waar rubberen remblokjes op aluminium in nat weer voor verminderde remprestaties zorgen, valt de remkracht bij de combinatie van rubber op carbon goeddeels weg. Met schijfremmen heb je dat probleem niet meer en kun je met een gerust hart voor carbonwielen kiezen, al moet je voorlopig ook nog wat toegevingen doen bij het ‘nieuwe remmen’.

Overkomelijke toegevingen
Ten eerste is er het hogere gewicht van de hardware: een complete set disc-remmen weegt zo’n 700 gram meer dan een vergelijkbare set velgremmen. Ten tweede is er de noodzaak voor een nieuw frame: velgremmen en schijfremmen zijn niet uitwisselbaar. De hogere krachten die door schijfremmen op frame en voorvork worden uitgeoefend, betekenen ook dat uitvalnaven uit beeld verdwijnen om plaats te maken voor steekassen, solide assen die stijfheid toevoegen aan de frameset. Het wisselen van een wiel gaat er iets minder snel mee, maar dat is vooral een zorg voor de mecanicien die een lek wiel moet vervangen tijdens een belangrijke wielerwedstrijd. De enthousiaste wielertoerist hoeft daar niet om te malen: die mag ongestoord genieten van het strakke uiterlijk van zijn nieuwe schijfremracer, met heerlijk cleane voor- en achtervork.

Er nog niet helemaal uit?

Bij Klos Tweewielers hebben wij diverse schijfrem modellen op voorraad, Wij informeren u graag over de mogelijkheden en indien gewenst kan er ook getest worden!

Graag tot ziens bij Klos Tweewielers.

By | 2018-02-02T07:02:55+00:00 januari 30th, 2018|Uncategorized|0 Comments